kapitel 3

Att hänga hemma ensamt i ungefär två månader är inte det roligaste man kan göra. Läsa böcker och ha kul! Haha.

Men som jag minns, om jag nu minns rätt, var det den sommaren en av mina nuvarande bästa vänner kom in i bilden, Emmy. Jag vet inte om jag minns rätt och det var den sommaren.

Men hur som helst så är Emmy dottern till en gammal lärare (Gunilla) som jag hade på mellanstadiet som jag tyckte om väldigt mycket. Jag skulle nog hälsa på henne och så fanns Emmy där. Men vi var inte mycket med varandra iallafall inte den sommaren.

Jag minns som sagt inte när det var, då Emmy kom in i bilden men hon gjorde det någon dag och det är jag glad för.

Hon gav en hopp...

Men det hände fler roliga saker den sommaren. Det var att skolan hade fixat ett läger och jag kom med. Jaaaaa, tänkte jag, det kommer att bli kul.

Det fanns bara ett problem Therese, ja ni ser rätt, min underbara vän Therese hade kommit till Målilla (vi hade sedan påsklovet, då hon var här också, brevväxlat med varandra jag hade sovit över hos henne och från den dagen kallade vi varandra för syrror) och nu var jag tvungen att åka ifrån henne i hela fyra dagar!

Men jag ville så gärna lära känna några nya personer.

Jag åkte iallafall på lägret i tron att Therese skulle vara kvar efter att jag kom tillbaka.

Lägret blev inte så kul som jag trodde. Folket tyckte nog inte om mig, och jag satt mest med ledarna och lyssnade på vad dom sa. Det kanske var det som var problemet? Att jag satt med dom? Men jag menar jag försökte vara med dom andra ungdomarna men dom drog sig undan kändes det som. Ville inte vara med mig, Det stora felet mig. Ibland sa jag vad jag tyckte. Men särskilt kul var det inte. Och absolut inte så kul som jag trodde att det skulle bli.

När jag efter egentligen fyra tråkiga dagar kom tillbaka till mitt lilla Målilla och mitt hem och som jag trodde, Therese min syrra, blev det inte så bra heller. Det blev bara en besvikelse, en upplevelse som kändes långt in i hjärtat.

Jag åkte till Ulf, där bodde dom. Ulf och Elisabeth (så heter Thereses mamma) har varit ihop och det är därför Therese och Elisabeth alltid var hos han om dom var här i Målilla. Men iallafall när jag kom till Ulf så fanns inte Therese där. Dom hade åkt, Åkt ifrån mig igen.

 

 

 

Svika eller ej

 

Jag är arg

Arg och ledsen

På...

... DIG

Till andra skriver du efter en vecka

Till mig ringer du inte ens efter en vecka

Det är jämt jag

Mig du sviker

Inte kan du väl rå för att du åker bort hela tiden

Men du kan ju iallafall ringa

Eller skriva,

Du skriver ju till andra också

Svik mig aldrig mer

Eller vill du känna hur det är?

 

 

Och det kändes som ett svik.

För du hade sagt till mig att nu ska vi stanna här. För alltid. Men så kom jag och du var borta. Och inte skrev du heller.

Då blev jag lite lessen för till Carro hade du skrivit efter en vecka.

Men jag hade ju iallafall lyckats bra med att sälja för pandaklubben. Iallafall om man tänker på att jag sålde för andra gången åt pandaklubben. Det var en sak jag var bra på! Att sälja! Jag hade sålt en massa teckningar innan och vykort som mamma och jag hade gjort ihop. Det var alltid kul att sitta med mamma och göra dom där vykorten, vi sålde för 20kr med kuvert (som vi också hade gjort själva) och 15kr utan. Folk tyckte om våra vykort med kuvert som vi så omsorgsfulla hade suttit och gjort. Vi hade pressat blommor som vi tejpade (med ytterst små tejpbitar) på olika färjade papper i A5 format och vek i mitten.

Från början var det så att det var mamma som tecknade, men senare var det jag som tog över när jag märkte att jag också kunde det! Särskilt en kund var bra! Weine heter han. Han köpte alltid! Vad jag än kom med så köpte han. Och han gav inte lite heller. Särskilt bra gick det att sälja efter att en äldre dam hade gett mig tipset att alltid öppna min pärm redan innan jag ringer på hos folk, så att folk kunde kolla på mina saker innan dom sa nej! Det funkade bra, för då fick folk se hur det ser ut! Och det gick såklart mycket bättre i början av månaden då folk just hade fått sina pengar. Många, iallafall vissa köpte nog bara för att dom tyckte lite synd om mig. Men jag vet inte. 

Iallafall var jag rätt nöjd med att ha sålt för 4096 kr till pandaklubben. Och själv tjänat ihop en stereo och dessutom lite extra fickpengar både av wwf:n (pandaklubben) och så gav folk mig alltid lite extradrix!

Men dock så var lovet en dag över och skolan började.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0